Benedicte Maurseth TrioSe alle bilder, videoer, lydklipp, vedlegg"Det er noko av det eg syns er så vakkert med å vera ein del av denne tradisjonen, at eg lærer slåttar som har gjenge i frå ledd til ledd bakover i generasjonar, og så sender eg og mange andre disse vidare til neste ledd. Og då er ikkje ein sjølv så viktig, men ein er ein del av ein stor sirkel." (Benedicte Maurseth) Folkemusikalske røter med ny energi Mystikken, fargane, det rytmiske suget, det meditative, det improvisatoriske, og ikkje minst fridomen, er kjerna i folkemusikken frå Hardanger. Og nettopp fridomen i musikken er noko av det Benedicte Maurseth og musikarane hennar vil ta vare på og syne fram i dette programmet. Folkemusikk handlar ikkje berre om å ta vare på gamle melodiar, like viktig er det å leike seg med musikken, å improvisere rundt låtane, å kjenne seg fri til å forme musikken etter eige hjarte og dermed kanskje skape noko nytt med utgangspunkt i det gamle. Slik kan ein løfte gamle tradisjonar inn i nye lydlandskap, og slik kan vi få dei gamle melodiane med oss inn i framtida. Benedicte er også oppteken av klang, lyd og det å variere uttrykket sitt, og ho stemmer gjerne hardingfelene på mange ulike måtar for å endre lydbildet, på den måten kjem også nye klangfargar og overtonar til overflata. I tillegg nyttar ho gjerne ekte tarmstrengar og barokkboge på felene, for å få fram den særeigne djupe og varme klangen i musikken. "Folkemusikken er så open og fri, den har ikkje noko partitur som ein må forhalda seg til. Og nettopp det er noko av det som eg elskar med den musikken, at den er open og fri til å improvisera over." LærerveiledningPRAKTISKE KONSERTFORBEREDELSER
HVORDAN STYRKE KONSERTOPPLEVELSEN PÅ SKOLEN
Se også boken Bruk konserten! for flere undervisningsopplegg Velkommen til konsert! Bruk konsertenREKLAME Reklame, reclamare (latin), å rope igjen og igjen, er tiltak for å gjøre et produkt eller budskap kjent. Å la elevene jobbe med reklame for kulturtilbudene som kommer til skolene er en effektiv måte å spre informasjon og sikre eierskap til konserten som kommer. Reklamene kan gjøre de andre elevene på skolen oppmerksomme på produksjonen som kommer, og skape positive holdninger til det som skal skje. FAG: Norsk, samfunsfag, Kunst og Håndverk EMNE: Medier/reklame MÅLGRUPPE: 8. - 10.årstrinn TIDSRAMME: RESSURSER: MÅL LK06: Eleven skal vurdere bruk av estetiske virkemidler i ulike medier (Kompetansemål norsk, 10. årstrinn) Eleven skal kunne vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill (Kompetansemål, Kunst og Håndverk, 10.årstrinn) FRAMGANGSMÅTE: Elevene jobber kun på idéplanet. Det vil si at de leter etter idéen til den perfekte reklamen. Da må de jobbe seg forbi den første idéen de får, bla om til ny side, tegne og sette i gang på nytt. En god idé er det som er avgjørende for en god reklame – ikke innpakningen. Før de lander på en idé bør elevene har beskrevet/tegnet ned minst 10 idéer på arkene sine. Skissene og gruppas beste idé presenteres for de andre gruppene. Hvis man ønsker det kan elevene konkurrerer mot hverandre om den beste reklamen og premiere vinnergruppen. Lærerne stiller da med et dommerpanel, eller så kan alle gruppene ha stemmerett på andre prosjekter enn sitt eget. Idéskissene kan også stilles ut som veggavis Modul 2: Bruk idéen gruppen har landet på i modul en, men la elevene jobbe med idéen til et ferdig produkt. Når produktet er ferdig presenteres det/ vises det til de andre elevene, gjerne i plenum på skolene. Evt. kan konkurransen fra modul en videreføres. Man kan også velge å jobbe med bare en av reklametypene, eks. print, om det er ønskelig. Jobber man med idéene frem til et ferdig produkt spres reklamene til hele skolen. Og videre, kanskje finnes det nærradio, lokal-tv eller lignende medier som gjerne kunne vært inkludert i denne "kampanjen". HVORFOR
TIPS TIL VIDEREFØRING La elevene jobbe med en reklamekampanje, f.eks. for alle kulturtilbudene fra DKS som kommer til skolen igjennom skoleåret. På www.rikskonsertene.no/eleversomarrangorer finnes mer informasjon om det å markedsføre skolekonserter. Arbeid med reklame kan godt Om utøvere og produsenter
Om kunstner / utøver / gruppeMedvirkende
Multimedia og vedlegg | Musikk / Tradisjonsmusikk, norsk Trinn: 8 - 10 Praktisk informasjon Kontaktperson produksjon Morten Brenne, produsent i Rikskonsertene/Kulturtanken: mb@rikskonsertene.no Mobil: 907 58 875 Kontaktperson utøver Benedicte Maurseth, b.maurseth@yahoo.no, 95979904 Programlengde 40 min. Maks publikumsantall 220 Arena / rom Gymsalen ved skulen eller anna eigna konsertlokale Oppriggingstid 45 min. Arrangører Arrangert av: Rikskonsertene Produsent: Morten Brenne, Rikskonsertane Medvirkende
|