Rikskonsertene
Postadresse: Postboks 4261 Nydalen, 0401 Oslo
Besøksadresse: Gullhaug torg 2, 0401
Telefon: 22 02 59 00
Rare dyr
Produksjonsliste
Program

Rare dyr

Se alle bilder, videoer, lydklipp, vedlegg

"Selv en stor elefant kan være bange for en lille mus”, sier den danske jazzsangeren Majken Christiansen som er en av tre musikere i konserten Rare dyr.

Med utgangspunkt i norske og danske barnesanger, inviteres dere inn i en musikalsk dramatisk historie om små og store dyr. Her får dere blant annet høre om den lille myggen som blir spist opp av den slemme edderkoppen, som igjen blir trampet i hjel av den store elefanten.

Småmorbid humor og kjente og mindre kjente melodier, i en energisk fremførelse og et oppdatert lydbilde. For dette handler om dyrelivets brutale virkelighet. En liten bille, en sulten torsk, en rockekatt, en fryktelig... Vi sier ikke mer.

Lærerveiledning

Fra ord til uttrykk, dramatisering av tekst

FAG: Norsk, musikk
EMNE: Visualisering, tablå, dramatisering
MÅLGRUPPE: 1. - 7. årstrinn
TIDSRAMME: Ca. 1time
RESSURSER: God plass, konsertinformasjon

FREMGANGSMÅTE:
Elevene velger ut en av sangene i konserten (f. eks Bæ, Bæ lille lam, Bjørnen sover, En ekte lofottorsk jeg er, Kråkevisa, Jeg har fanget meg en mygg, En elefant kom marsjerende, Spurvelurven eller Lille Bille), og jobber i grupper på fire og med utgangspunkt i teksten.
Elevene øver på at én leser teksten høyt mens de andre dramatiserer den samtidig som den leses. Det er viktig at teksten leses med klar og høy stemme, og at det er innlevelse i dramatiseringen. Læreren kan selvfølgelig være den som leser teksten hvis elevene ikke ønsker å gjøre det selv.

Elevene jobber så i grupper på fire. Gruppene jobber videre med historien i sangen. Gruppa får tid til å pusse og justere på fortellingen sin. Elevene gjør om sangen til fem fysiske bilder, som i en tegneserie. Bildene uttrykker den viktigste handlingen i fortellingen. Elevene kan deklamere teksten til bildene, fortelle historien med egne ord eller noen elever kan synge sangen. Hvert bilde må ”fryses” i omtrent fem sekunder, slik at publikum, de andre elevene, får sett skikkelig på det. Læreren gir elevene et signal når de skal bytte bilde. Publikum kan godt lukke øynene mellom hvert bilde.
Det er viktig med en kort oppsummering etterpå. Hva fikk publikum se? Hva handlet fortellingen om?


HVORFOR
Elevene får en sterkere bevissthet om oppbygging av tekst og enkel dramaturgi på scenen.

Elevenes tekst dramatiseres og gis et fysisk og visuelt uttrykk. Dette er en god metode for de elevene som lettest lærer gjennom å bruke hele kroppen.

Elevene skaper seg en forventning til konserten som kommer, eller et økt eierskap til opplevelsen de har hatt.


MÅL LK06
Eleven skal kunne gi uttrykk for opplevelser gjennom språk, dramatisering, dans og bevegelse (musikk 2. årstrinn). Eleven skal kunne samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjon og praktisere regler for gruppesamtaler (norsk 4. årstrinn). Eleven skal kunne opptre i ulike språkroller, gjennom rollespill og drama, opplesning, intervju og presentasjoner (norsk 7. årstrinn).

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Rikskonsertene
  • Produsent: Morten Brenne
  • Idé/opplegg: Idé, Majken Christiansen, opplegg, musikerne i samarbeid med Håkon Skoge.

Om kunstner / utøver / gruppe

Vokalisten Majken Christiansen kommer fra Danmark, men er nå bosatt i Norge. I tillegg til denne produksjonen reiser hun også på turne med et program om Ella Fitzgerald; en sanger som har betydd mye for henne. Hennes teaterbakgrunn kommer også godt med i denne "dyredramatiske " produksjonen.

Keybordisten Lars Andreas Aspesæter er jazzpianist og sanger. Utdannet ved Norges musikkhøgskole. www.myspace.com/aspesaeter

Trompetisten Hildegunn Øiseth var i perioden 1990 til 1999 ansatt i Bohuslän Big Band i Göteborg. Etter det flyttet hun fra Sverige til Cape Town i Sør-Afrika der hun livnærte seg som frilansmusiker. Nå er hun tilbake i Norge, og spiller blant annet fast i gruppa Nordic Beat, som mellom annet reiser på ungdomskoleturneer for Rikskonsertene. Hun har også vært engasjert i Rikskonsertenes skolekonsertprosjekt i Palestina.


Medvirkende

  • Majken Christiansen (Vokal)
  • Lars Andreas Aspesæter (Tangentinstrumenter)
  • Aud Hildegunn Øiseth (Trompet)

Multimedia og vedlegg

Bilder

rare dyr
Foto: Lars Opstad/Rikskonsertene
Rare dyr
Foto: Lars Opstad/Rikskonsertene
Majken Christiansen
Foto: Lars Opstad/Rikskonsertene
Hildegunn Øiseth
Foto: Lars Opstad/Rikskonsertene
Lars Andreas Aspesæter
Foto: Lars Opstad/Rikskonsertene
Musikk / Jazz/blues
Trinn: 1 - 7
Praktisk informasjon
Programlengde
40 min
Maks publikumsantall
160
Arena / rom
Skolen
Bærehjelp
4 sterke elever
Oppriggingstid
60 min.
Nedriggingstid
45 min.
Strøm
1 uttak 16 A
Merknad
  • God aldersblanding er viktig på denne konserten. Derfor ber vi om stolpedeling (jevn fordeling av 1. – 7. årstrinn) ved flere enn en konsert på skolen
  • Musikerne bruker langsiden av gymsalen elevene sitter i en halvsirkel med fri midtgang. Lag et amfi av matter, benker og stoler til publikum
Arrangører
Arrangert av:
Rikskonsertene
Produsent:
Morten Brenne
Medvirkende
  • Majken Christiansen (Vokal)
  • Lars Andreas Aspesæter (Tangentinstrumenter)
  • Aud Hildegunn Øiseth (Trompet)