Rikskonsertene
Postadresse: Postboks 4261 Nydalen, 0401 Oslo
Besøksadresse: Gullhaug torg 2, 0401
Telefon: 22 02 59 00 • kontakt: Fra 2016 er Rikskonsertene - sammen med DKS-sekretariatet - omgjort til Kulturtanken, Den kulturelle skolesekken Norge (se www.kulturtanken.no). Samtidig er musikk omgjort fra skolekonsertordning til et av seks kunst- og kulturuttrykk finansiert av spillemidler i DKS, og produksjon av musikkaktiviteter overført fullt ut til fylkeskommuner (og kommuner).
Abhinaya
Produksjonsliste
Program

Abhinaya

Se alle bilder, videoer, lydklipp, vedlegg

Har du hørt lyden av India? Både det moderne India med storbyene, og det gamle India på landsbygda, med mennesker, kuer og mopeder, matlaging på bål og musikk. Har du hørt musikken fra India? Den er veldig annerledes enn norsk musikk, og det er kanskje fordi den spilles på instrumenter vi ikke kjenner i Norge?

Du vil få møte noen av Indias mest respekterte musikere. De to musikerne har, helt siden de var barn, øvd hver dag for å lære seg å spille de vakreste toner, - høye og klare, lave og intense, fulle av følelser og fulle av uttrykk.

Mange av musikerne fra India sitter på gulvet når de spiller. Det er fordi de vil være så langt ned som mulig, fordi de tenker at musikken selv er det eneste som skal være høyt oppe - fordi den er så verdifull. I India har instrumentene sjel, og musikken tilhører gudene. Fra gammelt av har inderne ment at de dyktigste musikere har guddommelig kraft.

Jayanthi spiller på strengeinstrumentet veena. Det et veldig gammelt instrument som er laget av gresskar. Det finnes mange bilder av indiske guder som spiller veena, akkurat som englene spiller på harpe.
Arjunan spiller mridangam. Det er en tromme som er laget av et rør med skinn på begge sider.
Marianne forteller om musikken, historier om instrumentene og om Jayanthi og Arjunans bakgrunn og oppvekst.

Vi håper du vil senke pusten, åpne opp ørene og sinnet, og ta i mot musikken fra India. Vi har kalt programmet Abhinaya  som betyr "kunsten å uttrykke seg".

Lærerveiledning

PRAKTISKE KONSERTFORBEREDELSER
  • Skolens kulturkontakt tar imot musikerne og er til stede under konserten.
  • Konsertsalen må minst ha vanlig romtemperatur
  • Det ønskes to garderober (menn – kvinner) med speil for klesskift og oppbevaring av personlig eiendeler
  • Driftsansvarlig og involverte lærere må ha lest konsertinformasjonen på forhånd
  • Musikerne blir sikkert glade hvis de får en kopp te med melk og sukker. Musikerne er er vegetarianere. Har dere lyst til å overraske musikerne med ekte indisk te? Oppskriften på CHAI ligger vedlagt.


HVORDAN STYRKE KONSERTOPPLEVELSEN

  • Erfaringsmessig blir konserten best når den spilles for en blanding av alle klassetrinn.
  • Det er en fordel at lærerne setter seg sammen med sine elever og deler konsertopplevelsen med dem
  • Unngå støy og trafikk inn og ut av konsertlokalet
  • Fysisk nærhet til musikerne styrker lytteopplevelsen. Fylle opp sitteplassene nærmest musikerne først
  • Vi har positiv erfaring med konserter hvor elevene er aktivt involvert som kulturverter/arrangører. Se opplegg for dette på www.eleversomarrangorer.no

Flere undervisningsopplegg
www.rikskonsertene.no/brukkonserten
www.musikklabben.no

Velkommen til konsert!

Bruk konserten

MUSIKK FOR ALLE SANSER

I ABHINAYA får dere besøk av utøvere fra India. Med denne konserten som utgangspunkt kan dere fordype dere i Indias kultur, og dere kan arrangere et heldagsopplegg med musikk for alle sanser i etterkant av konsertbesøket. Opplegget kan også videreutvikles til en temauke.

FAG: Musikk, samfunnsfag, mat og helse, kroppsøving og musikk

EMNE: Dans, lytting, kulturforståelse, tverrfaglig arbeid

MÅLGRUPPE: 1. - 7. årstrinn

TIDSRAMME: Fra én dag til en temauke som ender i åpen kveld eller kulturfrokost for foreldre, foresatte og søsken

RESSURSER: God plass, enkle rekvisitter, matingredienser, konsertinformasjon. Bruk konserten på nett www.rikskonsertene.no/brukkonserten og www.musikklabben.no

MÅL LK06: Eleven skal kunne gjenkjenne (...) folkemusikk fra andre kulturer (musikk 4.årstrinn). Eleven skal kunne samle opplysninger fra globus, kart og digitale kilder, og bruke dem til samtale om steder, folk og språk (samfunnsfag 4.årstrinn). Eleven skal kunne lage enkle utstillinger av egne arbeid (kunst og håndverk 4.årstrinn). Eleven skal kunne beherske noen norske danser og danser fra andre land (kroppsøving 7.årstrinn). Eleven skal kunne lage mat fra ulike kulturer (mat og helse 7.årstrinn). Skolen (...) skal legge til rette for samarbeid med hjemmet, sikre at foreldre/foresatte får medansvar i skolen (...) og legge til rette for å trekke inn lokalsamfunnet i opplæringen på en meningsfull måte (læringsplakaten).

FRAMGANGSMÅTE: Ta utgangspunkt i indiske musikktradisjoner og diskuter med elevene hvordan de opplevde konserten. Kunne man høre i musikken ikke-musikalske særtrekk fra India? I så fall hva? Opplevde de kulturuttrykket i konserten som lokalt , eller hørte de spor av mer globale kulturuttrykk i konserten? Hva lærte dere om India, klærne, språket og kulturen av konserten? Oppfattet elevene møtet med konserten som fremmed eller nært? Diskuter så med elevene hva dere kan gjøre for at konsertbesøket kan bli en del av en større helhet hvor dere har som mål at alle sanser skal bli berørt. La elevene være delaktige i planleggingen og gjennomføringen av en temadag hvor også foreldre/foresatt kan inviteres og involveres. Mulige aktiviteter for en temauke kan være:

Geografigruppe: Finn ut mer om India, hvilken verdensdel ligger landet i? Hvordan ser landet ut geografisk? Hvor mange mennesker bor det i India? Lag en veggavis eller utstilling om India.

Matgruppe: Lag indisk mat. Diskuter likheter og ulikheter i mattradisjonene. Inviter foreldre, foresatte og søsken på matsmaking.

Sang –og musikkgruppe: Hvilke musikktradisjoner og instrumenter er spesielt for India? På www.musikklabben.no finner dere informasjon om indisk musikk og de viktigste instrumentene.

Fortellergruppe: Hvilke eventyr eller fortellinger finner dere fra India? Kjenner elevene norske eventyr med samme handling som de indiske eventyrene? Snakk om hvordan eventyr kan vandre over landegrenser og om hvilke tilpasninger som blir gjort i hvert enkelt land. Finnes for eksempel Askeladden i andre land? Lag en eventyrstund med fortellinger fra India, gjerne kombinert med eventyr fra Norge eller andre land.

Dansegruppe: Dramatiser et av eventyrene som fortellergruppen jobber med. La elevene få lage en dans som også kan bruke under fremførelsen av eventyret. Dansen kan også ta utgangspunkt i en av sangene fra sang –og musikkgruppen. Er det noen elever fra India på skolen? Oppfordre dem til å ta med fortellinger, danser og sanger hjemmefra. Invitere også foreldre til å komme på skolen for å fortelle om India, og til å hjelpe til med innøving av sanger og danser og matlaging. Alle gruppene viser frem sitt arbeid på den åpne dagen. La hver gruppe får sitt sted på skolen, ute og inne, hvor de presentere sitt arbeid. Familie og venner rullerer fra stasjon til stasjon. Gruppene kan også sy sammen arbeidet sitt til en forestilling.


HVORFOR

  • Elevene lærer å sette konserten inn i en større sammenheng
  • Elevene lærer om India, og indisk kultur
  • Elevene øker sin kulturelle forståelse av verden gjennom å fordype seg i en spesifikk kultur.
  • Elevene utforsker hvordan man kan sanse kulturelle uttrykk på forskjellige måter, som gjennom hørsel, syn, smak og følelser


CHAI (INDISK TE)

Til 6 kopper chai skal du bruke:

4 kopper vann
6 nelliker
1 stor ts kardemomme
½  stang kanel (3-4 cm)
6 ts sukker

Kok det i en kasserolle med lav varme til det koker.
Slå av varmen og la det stå litt.

5 ts teblader legges i
Varm opp til det koker igjen.
Slå av varmen og ta kasserollen av platen.

2 kopper melk helles i
Kasserollen settes tilbake på platen men det må ikke koke igjen.

2 cm frisk ingefær rives i
La teen trekke under lokk. Sil den.

Så er den klar!

NAMASTÉ - GOD DAG

På indisk sier man NAMASTÉ når man hilser på hverandre. Man hilser ikke med hånden slik vi gjør, men samler håndflatene foran brystet. Hvis man skal være ekstra høflig så bøyer man også hodet litt.

NÅ KAN VI TA IMOT INDISKE GJESTER OG SERVERE CHAI!

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Rikskonsertene
  • Kunstnere/grupper: Rikskonsertene
  • Produsent: Hallgeir Frydenlund, Rikskonsertene
  • I samarbeid med: SPICMACAY
  • Idé/opplegg: Et samarbeid mellom Rikskonsertene/SPICMACAY og produsent Hallgeir Frydenlund

Om kunstner / utøver / gruppe


Medvirkende

  • Rikskonsertene
  • Jayanthi Kumaresh (veena)
  • Arjunan Kumar (mridangam)
  • Marianne Sundal (forteller)
  • Solrun Strand (tekniker)

Multimedia og vedlegg

Bilder

Abhinaya
Foto: Privat
Abhinaya
Foto: Rikskonsertene
Musikk / World Music, tradisjonell
Trinn: 1 - 7
Praktisk informasjon
Programlengde
Ca. 40 min
Maks publikumsantall
150
Arena / rom
Skolen, gymsal eller lignende
Maks antall fremføringer per dag
3
Bærehjelp
6 sterke elever
Oppriggingstid
60 min.
Nedriggingstid
45 min.
Strøm
16A x 2
Merknad om publikumsplassering
Musikerne bruker langsiden i gymsalen. Elevene sitter i et amfi av matter, benker og stoler. Lag en smal midtgang.
Merknad for spillested
Full blending
Merknad
Spørsmål om programmet: Produsent Hallgeir Frydenlund, tlf. 951 38 429, epost: hf@rikskonsertene.no
Arrangører
Arrangert av:
Rikskonsertene
Produsent:
Hallgeir Frydenlund, Rikskonsertene
Medvirkende
  • Jayanthi Kumaresh (veena)
  • Arjunan Kumar (mridangam)
  • Marianne Sundal (forteller)
  • Solrun Strand (tekniker)