Rikskonsertene
Postadresse: Postboks 4261 Nydalen, 0401 Oslo
Besøksadresse: Gullhaug torg 2, 0401
Telefon: 22 02 59 00 • kontakt: Fra 2016 er Rikskonsertene - sammen med DKS-sekretariatet - omgjort til Kulturtanken, Den kulturelle skolesekken Norge (se www.kulturtanken.no). Samtidig er musikk omgjort fra skolekonsertordning til et av seks kunst- og kulturuttrykk finansiert av spillemidler i DKS, og produksjon av musikkaktiviteter overført fullt ut til fylkeskommuner (og kommuner).
Klodens kontraster
Produksjonsliste
Program

Klodens kontraster

Se alle bilder, videoer, lydklipp, vedlegg

Hvordan har jordkloden og menneskene det egentlig i dag? Noen har overflod, andre lever i fattigdom, noen har ubegrenset tilgang til vann, andre har ikke en dråpe, noen bor i fredelige land, mens andre opplever krig og urett. 

Med denne konserten setter saksofonisten Bendik Giske og tubaisten Daniel Herskedal fingeren på viktige temaer som berører mennesker over hele kloden. 

Visste du at musikk kan forandre verden?
Her er noen eksempler:

Se hva Justin Bieber ønsket seg i bursdagspresang da han fylte 17 år.

Se reklame for Charity Water som sier at bursdager kan forandre verden.

Og se hvordan en falmende rockestjerne klarte å stable et mega-musikkshow på beina og samle inn milliloner til sultrammende i Afrika.

Det er ikke bare i Afrika at mennesker har behov for hjelp. Det er krise i Europa med sosial nød og arbeidsledighet. Ungdom er hardt rammet.
I forbindelse med opptøyene i Sverige våren 2013, laget Timbuktu "Budskapet" til beaten av Grandmaster Flash og The Furious Fives klassiker fra 1982  "The message": http://youtu.be/VcINXlmCOfQ

Lærerveiledning

Mål LK 06

GEOGRAFI:
Elevene skal kunne vurdere bruk og misbruk av ressurser, konsekvenser det kan få for miljøet og samfunnet, og konflikter det kan skape lokalt og globalt.

Forklare og drøfte variasjoner i levekår i ulike
deler av verden og sammenligne og vurdere de store forskjellene mellom fattige og rike. Drøfte premisear for en bærekraftig utvikling.

HISTORIE:
Drøfte viktige omveltinger i samfunnet i nyere tid, og reflektere
over hvordan dagens samfunn åpnar for nye omveltinger.

SAMFUNNSFAG:
Gjøre greie for grunnleggende menneskerettigheter og drøfte verdien av at de blir respektert. 

Fremgangsmåte:

Elevene jobber i fire grupper med å fordype seg i et landene de fikk et forhold til under konserten, eller et land i Europa som er hardt rammet av finanskrisen.

La elevene bruke internett, bøker og oppslagsverk. Velg en tidsavgrenset periode i landet og finn ut:

Samfunn:
Hvordan lever folk, hva lever de av? Hvordan er familiesammensetningen?Arbeidsforhold? Hvilke rettigheter har folk?

Politikk:
Hvilke politiske systemer preger området? Hvilke motsetningsforhold, begivenheter eller politiske forbindelser preger tiden? Er det noen nye lovforslag som preger tiden?

Økonomi:
Hvilke økonomiske systemer styrer? Hvordan er balansen mellom tilbud, etterspørsel eller import og eksport?

Kultur:
Hvilke kunstuttrykk er gjeldene? Hvilke kunstnere? Lytt til musikk fra dette landet. Hvilke artister, utøvere eller komponister preger epoken? Hva er de opptatt av? Hvordan blir kunsten ansett? Er kunsten tilgjengelig for alle? Hvilke filmer blir laget i landet i denne perioden? Hva handler de om?

Funnene presenteres i plenum.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Rikskonsertene

Om kunstner / utøver / gruppe


Medvirkende

  • Daniel Herskedal (tuba)
  • Bendik Giske (saksofon)

For pressen

.

Multimedia og vedlegg

Bilder

Klodens kontraster
Daniel Herskedal
Bendik Giske
Foto: Filipe Ferraria

Video/Lyd

Musikk
Trinn: 8 - 10
Praktisk informasjon
Programlengde
40 min.
Maks publikumsantall
220
Arena / rom
Gymsal eller annet egnet rom
Maks antall fremføringer per dag
3
Bærehjelp
Fire sterke elever ca. 60 min. før konserten starter.
Oppriggingstid
60 min.
Nedriggingstid
40 min.
Strøm
2 x 16 amper + strømpadde
Merknad om publikumsplassering
Publikum sitter i amfi: matter, benker og stoler.
Må blendes
Ja
Merknad


KULTURKONTAKTEN OG DRIFTSANSVARLIG:
• Driftsansvarlig og involverte lærere må få en kopi av denne konsertinformasjonen. Gjør trinnansvarlige oppmerksom på at de kan knytte konserten til undervisningen - se vedlagte undervisningopplegg.

• Kulturkontakt bes være tilgjengelig under besøket, og husk, det er alltid hyggelig å bli møtt med en kopp kaffe når man kommer til et nytt sted.

• Musikerne trenger 2 stk 16 A kurser, legg gjerne også ut et par strømpadder. • Denne produksjonen benytter projektor og lerret, og det er dermed svært viktig at konsertlokalet har mulighet for en del blending. Det trenger ikke være 100 % mørkt, men såpass mørkt at bildene som vises på lerret fremstår som klare og enkle å se for alle publikummere. • Konsertsalen må være klargjort for musikerne for opprigg senest 60 minutter før konsertstart. Det tar ca 40 minutter å rigge ned. • Musikerne ønsker at konsertsalen har vanlig romtemperatur.

• Musikerne trenger hjelp fra 4 sterke elever til å bære litt lyd og lysutstyr, være med å rigge litt, samt bidra i utbæring etter konserten
PUBLIKUMSPLASSERING:
• Elevene plasseres i amfi der dette er mulig (evt med matter foran, benker i midten og stoler bak, slik at alle ser scenen).

• Det er en fordel at lærerne setter seg sammen med sine elever og deler konsertopplevelsen med dem.

• Unngå støy og trafikk inn og ut av konsertlokalet
Arrangører
Arrangert av:
Rikskonsertene
Medvirkende
  • Daniel Herskedal (tuba)
  • Bendik Giske (saksofon)