Rikskonsertene
Postadresse: Postboks 4261 Nydalen, 0401 Oslo
Besøksadresse: Gullhaug torg 2, 0401
Telefon: 22 02 59 00 • kontakt: Fra 2016 er Rikskonsertene - sammen med DKS-sekretariatet - omgjort til Kulturtanken, Den kulturelle skolesekken Norge (se www.kulturtanken.no). Samtidig er musikk omgjort fra skolekonsertordning til et av seks kunst- og kulturuttrykk finansiert av spillemidler i DKS, og produksjon av musikkaktiviteter overført fullt ut til fylkeskommuner (og kommuner).
Nordic Fiddlers Bloc
Produksjonsliste
Program

Nordic Fiddlers Bloc

Se alle bilder, videoer, lydklipp, vedlegg

Norge, Sverige og Shetland har tre av de rikeste feletradisjonene i verden, med dokumenterte historiske linker som går tilbake flere hundre år. The Nordic Fiddlers Bloc forsøker nå å bringe disse historiske linkene og tradisjonene til liv. Samtidig som de blander deres individuelle stiler lar de også tradisjonenes særpreg komme frem, noe som gir et lydbilde som er unikt, intenst og pirrende.

Hver for seg Olav, Anders og Kevin ansett som tre av de fremste nordiske felespillere på den internasjonale folkemusikkscenen, og de har gjort flere turneer, og spilt på festivaler i Norge, Sverige, Skottland, Romania, Canada og USA.

ELEVOPPGAVER

Fag: Norsk eller engelsk

Beskriv konserten nøytralt – hva skjedde, hva så du, hva hørte du?
Hvem spilte på konserten? Hva slags musikk spilte de? Hva handlet konserten om? Hvordan var stemningen hos publikum under konserten?
Hva likte du ved konserten og hvorfor likte du det? Hva likte du ikke ved konserten og hvorfor likte du det ikke? Hva kunne musikerne gjort annerledes? Vil du anbefale konserten til andre?

Ta bilder under konserten og publiser dem sammen med anmeldelsen på skolens hjemmeside. Det er lettest å skrive anmeldelsen rett etter konserten. Når du skriver, kan det være lurt å tenke at du skal fortelle om konserten til noen som ikke var der. Du trenger en tydelig overskrift som kan gi folk lyst til å lese anmeldelsen din.


Hvorfor:

  • Elevene øker bevisstheten om egen musikksmak og bruken av musikk.
  • Elevene trener på det å gi feedback og kritikk til andre, og får et språklig verktøy til bruk i dette arbeidet.
  • Elevene lærer å sette ord på hva de hører og selv ønsker å utrykke, og formidle egne musikkopplevelser og musikk som fenomen (å uttrykke seg muntlig i musikkfaget). Eleven lærer å uttrykke seg presist og med et variert og nyansert ordforråd i ulike typer tekster (Mål LK06, norsk 10. årstrinn).
  • Elevene lærer å vurdere tekster, TV-programmer, reklame, musikk, teater og film, og begrunne sine egne medievaner


(Mål LK06, norsk 10. årstrinn).
Eleven lærer å lage egne tekster inspirert av litteratur og kultur (Mål LK 06, engelsk 10. årstrinn)

Om utøvere og produsenter


Om kunstner / utøver / gruppe


Medvirkende

  • Olav Luksengård Mjelva (hardingfele og oktavfele)
  • Per Anders Hall (fele og bratsj)
  • Kevin Henderson (fele)

Multimedia og vedlegg

Bilder

Nordic Fiddlers
Foto: Gunnar Hall
Nordic Fiddlers
Foto: Gunnar Hall
Nordic Fiddlers
Foto: Gunnar Hall

Video/Lyd

Musikk / World Music, tradisjonell
Trinn: 8 - 10
Praktisk informasjon
Programlengde
40
Maks publikumsantall
200
Bærehjelp
Fire elever, før og etter konserten
Oppriggingstid
40 min.
Nedriggingstid
30 min.
Arrangører
Arrangert av:
Rikskonsertene
Produsent:
Matias Hilmar Iversen
mhi@rikskonsertene.no
Medvirkende
  • Olav Luksengård Mjelva (hardingfele og oktavfele)
  • Per Anders Hall (fele og bratsj)
  • Kevin Henderson (fele)