Rikskonsertene
Postadresse: Postboks 4261 Nydalen, 0401 Oslo
Besøksadresse: Gullhaug torg 2, 0401
Telefon: 22 02 59 00 • kontakt: Fra 2016 er Rikskonsertene - sammen med DKS-sekretariatet - omgjort til Kulturtanken, Den kulturelle skolesekken Norge (se www.kulturtanken.no). Samtidig er musikk omgjort fra skolekonsertordning til et av seks kunst- og kulturuttrykk finansiert av spillemidler i DKS, og produksjon av musikkaktiviteter overført fullt ut til fylkeskommuner (og kommuner).
Afrisah!
Produksjonsliste
Program

Afrisah!

Se alle bilder, videoer, lydklipp, vedlegg

AFRISAH er to ord i ett - Afrika og sah. I Elfenbeinskysten i Vest-Afrika finnes det ikke et ord for musikk, eller det å synge, spille eller danse. De har bare ordet ”sah”, som er alt på en gang – samhold, glede, fest, rytme og tromming.

Raymond og Kossa kommer fra Vest-Afrika og er aktive både som utøvere, koreografer og pedagoger. De har holdt på med afrikansk kulturformidling i Norge i mer enn 25 år. På konserten vil dere få oppleve både sang, dans med trøkk, og kraften fra djembetromma, et av de viktigste tradisjonelle instrumentene.

Lærerveiledning

Mål LK06:
Eleven skal kunne lytte til og fortelle om lyder i hverdagen (musikk 2. årstrinn). Eleven skal kunne gjenkjenne og sette ord på klang, melodi, rytme, dynamikk, tempo og form (musikk 4. årstrinn).

Fag: musikk
Målgruppe: 1.- 7. årstrinn
Ressurser: god plass, et skjerf, ulike lydkilder, ark, papir/tavle

Lytteleker egner seg som oppvarmingsøvelse og forberedelse i forkant av en konserten med Afrisah! eller som en inngang til temaet lytting.

Framgangsmåte: 

Blindebukk:
Elevgruppa samles i en stor sirkel. En av elevene får bind for øynene, og skal oppspore en lyd som en av de andre i gruppa lager. Eleven skal finne ut hvor lyden kommer fra og gå i retning av den som lager lyden. La flere elever få prøve seg.

Hva hører du?:
Læreren tar med en rekke gjenstander med ulike lyder fra arbeidspulten. Det kan være en hullemaskin, en penn, linjal, blyant, binders eller ei bok. Læreren spiller de ulike lydene ved å slippe de ned på en pult, mens elevene har øynene lukket. Elevene gjetter hvilke lyder de hører og forklarer hva de hører. Er lyden dump, skarp, sterk, svak bløt, fyldig eller hard? La elevene gjøre lignende oppgaver med hverandre.

Volum:
Elevene står på gulvet, læreren spiller musikk med vekselvis crescendo og decrescendo, sterkere og svakere parti. Barna dramatiserer dynamikken ved å strekke seg oppover når musikken blir sterkere, og bøye seg framover når musikken blir svakere.

Lydskaping:
Elevene går sammen i par og utforsker hvilke lyder som uttrykker ulike stemninger eller opplevelser. Hvilke lyder lager jeg når jeg er glad, trist, overrasket, forskrekket eller fornøyd? ”Jeg er så glad i deg!” gir en annen opplevelse enn ”Nå synes jeg du var skikkelig urettferdig!”. Elevene får oppleve at stemmen kan gå opp-ned og rett fram, ut fra hva vi sier og mener.

Alle lyttelekene blir avsluttet med samtale om hva elevene har hørt og opplevd. Snakk med elevene om konserten Afrisah! og utøverne.

Hvorfor:
• Elevene trener opp øret til å skille lyder fra hverandre
• Elevene lærer gjennom lek og åpne ørene og blir oppmerksomme på lydene rundt seg. 

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Rikskonsertene
  • Kunstnere/grupper: Raymond Sereba og Kossa Diomande
  • Produsent: Hallgeir Frydenlund, Rikskonsertene
  • Idé/opplegg: Sereba og Diomande i samarbeid med produsent Hallgeir Frydenlund, Rikskonsertene

Om kunstner / utøver / gruppe

Raymond Sereba – sang, dans, djembe og perkusjon.
Raymond er født i Elfenbenskysten i Vest-Afrika, der han i noen år var engasjert ved nasjonalballetten i landet. Han er en engasjert kunstformidler og danselærer med lang erfaring.

Kossa Diomande – djembe, perkusjon og sang.
Kossa er også fra Elfenbenskysten og er både musiker og danser. Han har vært aktiv i mange musikalske sammenhenger siden han kom til Norge midt på 1980-tallet. Han spiller i og leder gruppen Diom de Kossa.


Medvirkende

  • Raymond Sereba og Kossa Diomande
  • Sereba Raymond (Sang, dans, djembe og perkusjon)
  • Kossa Diomande (Djembe, perkusjon og sang)

Multimedia og vedlegg

Bilder

Kossa Diomande og Raymond Sereba
Foto: Kossa Diomande
Musikk / World Music, tradisjonell
Trinn: 1 - 7
Praktisk informasjon
Programlengde
40 min
Maks publikumsantall
150
Arena / rom
Gymsalen ved skolen
Bærehjelp
Trenger bærehjelp av to personer
Oppriggingstid
40 min.
Nedriggingstid
20 min.
Merknad
FØR KONSERTEN:
  • Det må være vanlig romtemperatur i konsertlokalet.
  • Det må settes på plass stoler til publikum i en halvsirkel (med midtgang) foran spilleområdet, valigvis langveggen i gymnastikksalen.
KULTURKONTAKTEN:
Kulturkontakten ved skolen tar i mot musikerne når de kommer, og det er fint om vedkommende også kan være kontaktperson for musikerne under hele besøket ved skolen. Dette kan også bli gjort av eventuelle elevarrangører ved skolen.KONFERANSIER:
Det er fint om en lærer eller elevarrangør ønsker publikum velkommen til konserten rett før den starter, og gjerne også takker for konserten etterpå. Dette avtaler skolen direkte med musikerne.

UNDER KONSERTEN:
Lærerne må gjerne sitte sammen med elevene under konserten. Elevene skal ikke ha yttertøy på.
Arrangører
Arrangert av:
Rikskonsertene
Produsent:
Hallgeir Frydenlund, Rikskonsertene
Medvirkende
  • Sereba Raymond (Sang, dans, djembe og perkusjon)
  • Kossa Diomande (Djembe, perkusjon og sang)